Zeeuwse nuchterheid achter het succes van Omoda.

EEN DAG IN DE SCHOENEN VAN WILHELM VERTON

“Wie mijn helden zijn? Ik kan een concept als dat van Rituals waarderen. Zij weten een shampoo te verheffen tot een lifestyle. Online vind ik Suitsupply en Hunkemöller goed.” Wilhelm Verton, mede eigenaar en directeur van familiebedrijf Omoda, is allesbehalve een zweverig type. Maar één filosofie hangt de Zeeuwse schoenenretailer wel aan: “Als je het doet, doe het dan goed of helemaal niet. Bij je eigen concept blijven en dat perfect uitvoeren, dat moet altijd je vertrekpunt zijn. Bij de brands die ik noemde, begrijpen ze dat. Bij Omoda is iedere medewerker hier elke dag mee bezig.”

Wie is Mr. Verton?

Co founder & mede-eigenaar Omoda

"Ik ben verantwoordelijk voor marketing, personeel en organisatie. Ik richt me op groei van ons bedrijf door er met ons team voor te zorgen dat steeds meer klanten overal en altijd terug kunnen en willen keren in onze winkels en webshops."

 

Zeeuws bloed

"Ons hoofdkantoor staat in Zierikzee. We komen uit Zeeland en hebben daar ook onze eerste winkels geopend in de jaren '60, '80 en '90. Daarna volgde uitbreiding naar de rest van Nederland en België. Met onze webshops bedienen we onze klanten wereldwijd."


Het schoenenkwartier van Antwerpen

Vandaag sta ik letterlijk een dag in de schoenen van Wilhelm. In het Antwerpse filiaal van Omoda om precies te zijn, aan het ‘Lombardenvest’ in hartje Antwerpen. Het blijkt een knus straatje, met op elke hoek een schoenenzaak. Omoda zit op nummer 58. Wilhelm: “Dat is toch leuk voor het winkelend publiek, handig zo al die schoenenzaken bij elkaar. Sowieso zit ik liever hier dan op De Meir (de grootste retailstraat van Antwerpen, red.) Ik begrijp dat het voor grote ketens aantrekkelijk is om zich daar te vestigen, maar dit buurtje past qua uitstraling beter bij Omoda. We zitten hier nog net in de loop en het is intiemer dan de zee van megastores op De Meir.” Dat Omoda beslist niet de enige schoenenaanbieder van het kwartier is, komt Verton juist goed uit verklaart hij. “In deze straat kom je opzettelijk voor de grote keuze in schoenen. En dan zie je dat wij het grootste assortiment hebben.” Anders dan de smalle gevel doet vermoeden, is het inderdaad een grote, met name diepe winkel. Het interieur doet chic aan, door de combinatie van zwart met koper en een authentieke houten vloer. Onafgewerkte muren en van ruw metalen schoenlepels gemaakte kroonluchters zorgen voor een stoer randje en voor laagdrempeligheid. Elke vierkante meter is benut om schoenen en accessoires te etaleren, maar door het metershoge plafond en de vele spiegels oogt de zaak  ruimtelijk en overzichtelijk.


"Webshoppen & retourneren in de winkel vinden we normaal."

Net voorbij het eerste schap met Adidas sneakers prijkt een scherm waarop ik de Omoda website herken. De .be site is met dit touch screen te bedienen. “Deze schermen dragen goed bij aan de omzet van onze filialen”, legt Wilhelm uit. "Per winkel is de omzet uit 'order in store' zo'n 10%. Bij ons bleek bij de start van ‘online’ direct dat de winkels en de webshops elkaars groei stimuleren. Toen we met de eerste webshop begonnen, hebben we bijvoorbeeld meteen het ruilen en retourneren in de fysieke shops ingevoerd. Niet zozeer vanuit strategie, maar bekeken vanuit het oogpunt van onze klanten. Die willen ook het ruilen of terugbrengen als een positieve ervaring beleven. En wij willen klanten in de winkels hebben, ongeacht de reden waarvoor ze komen. Wat we nu heel sterk zien is dat, zodra we ergens een winkel openen, de online verkopen in die regio sterk toenemen. Gemiddeld met 17%.”

Order in store en retourneren & ruilen in de winkel zijn belangrijk voor Omoda. Zo'n 10% van de omzet per winkel komt uit orders die via de schermen in de shops worden geplaatst. Het in de winkel ruilen van online orders zorgt voor omzet uit reparaties.
Order in store en retourneren & ruilen in de winkel zijn belangrijk voor Omoda. Zo'n 10% van de omzet per winkel komt uit orders die via de schermen in de shops worden geplaatst. Het in de winkel ruilen van online orders zorgt voor omzet uit reparaties.

Winkel openen = regionaal online plussen

Oog voor detail: een kroonluchter gemaakt van schoenlepels in de Antwerpse winkel.
Oog voor detail: een kroonluchter gemaakt van schoenlepels in de Antwerpse winkel.

Als Omoda ergens een winkel opent, neemt de omzet in die regio bijna 20% toe. Maar, legt Wilhelm uit, dat zit niet alléén in die schermen. "Tuurlijk is het handig. Heb je een aankoopbeslissing terplekke gemaakt, maar is je maat er net niet of heb je gewoon geen zin om met een schoenendoos door Antwerpen te sjokken, dan regel je dat in de winkel met een paar keer klikken op het touch screen. Maar in de praktijk komt het erop neer dat klanten dergelijke orders laten plaatsen door de winkelmedewerkers. De meeste klanten die online gaan bestellen na oriëntatie in een fysieke Omoda-winkel, doen dat op een later moment en op een manier die hún uitkomt. Voor de meesten is dat de smartphone.” Bij Omoda winkelt net iets meer dan 60% van het totale aantal online shoppers per smartphone, ofwel via de responsive website of via de app.

 

Up next: winkel in Utrecht & verbeterde e-commerce operatie in België

 

Na een uitvoerige fotoshoot waarbij een wat onwennige Wilhelm midden in de drukke winkel en zelfs in de etalage heeft geposeerd met damesschoenen en hoeden, gaat een hapje er wel in. Bij een hippe Asian Food corner op het ‘Antwerpse Zuid’ vraag ik mijn gast naar zijn dromen voor de toekomst van Omoda.

 

Ik ben even vergeten dat deze Webheld een Zeeuw is en mag het volgende noteren:

 

“We maken plannen. En die voeren we dan snel en goed uit. Het mag ook wat kosten, want zonder investering bereik je niets. Maar we gaan niet lukraak voor trial and error. We doen het heel erg goed óf we doen het niet.”

 

 

 

 

"We gaan meer investeren in België."

Tijd om de diepte in te gaan met Wilhelm.

 

Welke recente plannen gaan we binnenkort in uitvoering zien?

 

“Er komt een winkel op een toplocatie in Amsterdam, vandaag is er getekend. Als jouw artikel wordt geschreven, weet het personeel het net en brengen we het dezelfde week nog naar buiten. (De winkel blijkt op een A-locatie aan de Amsterdamse Van Baerlestraat te worden gevestigd en het nieuws verschijnt inderdaad binnen een week op LinkedIn, red.) Onze pas geopende winkel in Rotterdam doet het boven verwachting goed en van Amsterdam hebben we ook hoge verwachtingen. De volgende winkellocatie op mijn verlanglijstje is Utrecht.”

 

Zijn er ook e-commerce plannen? Cross border bijvoorbeeld of dieper gaan met omnichannel?

 

“Niet specifiek iets concreets dat ik nu wil vertellen. In principe staat het openen van een webshop speciaal voor de Scandinavische markt wel op mijn ‘ooit-to-do-lijst’ omdat onze collecties perfect aansluiten bij de smaak van Zweden, Denen en Noren. Maar die bedienen we nu ook al met het .com domein. We zien dat we het met dit domein extra goed doen in landen waar een uitgebreid gespecialiseerd aanbod als het onze nog niet online wordt ontsloten. Zoals in India, Tsjechië en Griekenland. Wat ik wel concreet wil aanpakken de komende tijd – en we zijn al goed op weg – is dat we de Belgische e-commerce operatie én de multichannel beleving hier op hetzelfde niveau brengen als in Nederland.”

 

Omoda.be is al zeven jaar online? Is het nog geen succes dan?

 

“We zijn hier winstgevend. In dat opzicht zijn we succesvoller dan andere .be schoenenwebshops. We hebben pak ‘m beet vijf jaar voorsprong op anderen die net een jaar of twee jaar bezig zijn in het Belgische online segment voor schoenen en kunnen onze winst gebruiken om door te investeren. Dat moet dan ook structureel gebeuren. Ik durf wel toe te geven dat wij helemaal in het begin de fout hebben gemaakt om te denken dat we de Belgische markt er bij konden doen. Het was logisch dat we eerst de Nederlandse e-commerce activiteiten wilden perfectioneren. Maar daardoor kreeg Omoda België niet de aandacht die nodig is. We verstuurden bijvoorbeeld te weinig nieuwsbrieven naar onze Belgische klanten. Club Omoda, ons loyaltyprogramma, was hier tot voor kort niet beschikbaar. Daar waren de resultaten ook naar. Wel goed, maar niet wat het kán zijn. Nu we hier beter bovenop zitten, met eigen teams voor onze Belgische operatie, zien we directe verbetering. Ook in deze winkel hier gaan we uitbreiden. Er komt een kinderafdeling bij vanaf de zomer van 2017. Dat doen we omdat we hiermee van onze Belgische klanten kunnen leren of er behoefte is aan een assortiment voor kinderen. En zo ja, hoe moet dat assortiment er dan uit gaan zien? We voeren dus niet klakkeloos het Nederlandse aanbod door, maar gaan luisteren naar de lokale klant.”

Wilhelm in zijn eigen Antwerpse etalage. Het is niet voor niets dat Verton veel in België is, de plannen voor de operatie hier zijn concreet en groot.
Wilhelm in zijn eigen Antwerpse etalage. Het is niet voor niets dat Verton veel in België is, de plannen voor de operatie hier zijn concreet en groot.

Denk je dat het nog mogelijk is voor anderen die nu nog in de online schoenenmarkt willen stappen? In België bedoel ik? En daarbuiten?

 

“Om winstgevend te worden? Het zal niet makkelijk worden, maar ik denk dat het wel kan. Als je een goed winkelconcept hebt met een vaste klantenkring, en je weet dat door te vertalen in de juiste online aanpak. Dan heb je een kans. Zolang je je niet laat afleiden door anderen en voor niemand afwijkt van je concept. Je hebt een lange adem nodig, alleen al omdat je de juiste mensen op de juiste posten moet gaan zetten. Investeer in online marketing. Ik heb het over aanzienlijke bedragen. Dat geldt ook voor Nederlanders die het in België of in een ander land willen proberen. Als je niet serieus kunt investeren, dan kun je er beter niet aan beginnen.”

 

We hebben nog een paar minuten voor mijn laatste vraag: wat vind je van mijn schoenen?

 

“Jij hebt een niet te opvallend, elegant laarsje aan dat goed bij je voet en bij jou past. De hak is goed en de laars sluit aan bij de enkels, dat laatste zie ik vaak mis gaan. Het haalt ook het maximale uit de rest van je outfit. Een tip heb ik niet, behalve dat hakken van mij altijd hoger mogen haha!”

 

Doe ik bij Webhelden, 19 mei in Amsterdam ben je erbij?

 

“Tuurlijk.”

 

3 x Wat je niet wist over Wilhelm

 

 

NL Groeit Mentor – Ook ondernemer? Je bedrijf laten groeien? Wilhelm stelt zichzelf 12 uur per jaar kosteloos beschikbaar om je te adviseren en coachen. Je kunt jezelf hier aanmelden. Helaas alleen voor Nederlanders.

 

Boksen – Sparren doet Mr. Verton niet alleen in een werkomgeving. Hij heeft ook een leven naast Omoda. In dat leven houdt hij van lekker eten en drinken en – omdat er daardoor meer moet worden bewogen – gaat hij graag boksen.

 

Gentleman – Wilhelm mag dan een nuchtere Zeeuw zijn, een heer is het wel. Tijdens onze middag in Antwerpen helpt hij met: zoeken van mijn auto in de parkeergarage (kwijt), over straat slepen van mijn koffer (heeft vierkante wielen), betalen met de parkeer app die ik niet heb (want iPhone ook kwijt) én hij houdt de deur open.

0 commentaren

NIEUWE RUBRIEK!

THROWBACK THURSDAY: THE DELIVERY CONFERENCE 2017

THE DELIVERY CONFERENCE 2017 VOND NET ALS VOORGAANDE JAREN PLAATS IN HET PARK PLAZA WESTMINSTER BRIDGE HOTEL.
THE DELIVERY CONFERENCE 2017 VOND NET ALS VOORGAANDE JAREN PLAATS IN HET PARK PLAZA WESTMINSTER BRIDGE HOTEL.

Hoera het is donderdag. En dat is leuk. Want bijna weekend. Maar donderdag is tegenwoordig ook ‘Throwback Thursday’. Jou vast wel bekend (als je op social media zit). Throwback Thursday is de naam van de nieuwe rubriek waarin je leest over de avonturen die Webhelden op mijn pad brengtDeze eerste Throwback Thursday speelt zich af in Londen, bij The Delivery Conference 2017. Locatie: aan de voet van de Big Ben, met uitzicht op de Houses of Parliament en de Westminster Bridge. All the London you can get! In het Park Plaza Westminster Bridge Hotel vond #TDC17 plaats, één van de best bezochte e-commerce logistics events in Europa.

Wat is er te doen?

The Delivery Conference is er met name voor business, maar ook voor pleasure en een combinatie van die twee. De pret begint al op de dag van aankomst, je ontmoet e-commerce en retail collega’s van over de hele wereld in de lobby van het hotel. Dat eindigt met drankjes in de hotelbar en er ontstaan kleine groepjes van congresdeelnemers die ’s avonds Londen ingaan voor een hapje. Voor genodigden van organisator MetaPack en de sponsoren is er een diner in het hotel. Nadat het ’s nachts heel laat is geworden in de hotelbar, begint om negen uur de volgende ochtend de conferentie. Een vol sprekersprogramma en een soort beursplein met standhouders doen denken aan een kleinere (maar chiquere) variant van de Webwinkel Vakdagen, helemaal gericht op logistics en operations.

 

NOT BAD AT ALL :) MIJN BORDJE BIJ HET TDC VIP DINER.
NOT BAD AT ALL :) MIJN BORDJE BIJ HET TDC VIP DINER.

Ontmoet grote retailers & e-tailers

 

 

De deelnemers van The Delivery Conference zijn merken & retailers/e-tailers, leveranciers en pers. Omdat het event gericht is op e-commerce logistiek ontmoet je veel mensen die bijvoorbeeld ‘Head of Operations’ op hun badge hebben staan. Zij komen namens het merk waarvoor ze werken kijken wat er allemaal gebeurt op het vakgebied van carriers (bezorgdiensten), warehousing (fulfilmentpartijen) en Logistics IT (technologische oplossingen voor bezorging & retouren). Je spreekt dus ook mensen van bedrijven als DHL, het Spaanse postbedrijf en zelfs de grootste Russische en Chinese koeriersdiensten. De merken, retailers & e-tailers die wij er hebben gezien zijn onder anderen Adidas, Zalando, Alibaba, Sainsbury’s, John Lewis en BooHoo.com. 

 

COLLEGA'S GINGEN NAAR CHINATOWN IN DE WIJK SHOREDITCH. HIP!
COLLEGA'S GINGEN NAAR CHINATOWN IN DE WIJK SHOREDITCH. HIP!
ONDANKS DAT ER IN DE BUURT VAN DE CONGRESLOCATIE (WESTMINSTER) MINDER TE DOEN IS: HET UITZICHT IS SPECTACULAIR.
ONDANKS DAT ER IN DE BUURT VAN DE CONGRESLOCATIE (WESTMINSTER) MINDER TE DOEN IS: HET UITZICHT IS SPECTACULAIR.
MEIFANG CHEN VAN ALIBABA GROUP
MEIFANG CHEN VAN ALIBABA GROUP

TDC: VOOR WIE?

Voor iedereen die zich bezig houdt met operationele processen binnen een e-commerce onderneming. Je moet erheen als je bijvoorbeeld meer wilt weten over verzenden naar een ander continent. Als je overal ter wereld dezelfde servicegraad op het gebied van bezorging & retouren wilt bieden. De keynotes van de sprekers (grote namen) zijn de moeite waard, maar wat je vooral moet doen bij TDC is netwerken. Ga vooral naar die borrel in de hotelbar. Wissel ervaringen en business cards uit met iemand van dat ene merk dat je wel zou willen verkopen. Of met de operations verantwoordelijke van de concurrent. Iets opsteken is mooi, zaken doen is beter.  

BERTRAND BODSON VAN SAINSBURY'S ARGOS
BERTRAND BODSON VAN SAINSBURY'S ARGOS

BREXIT!

Alle aanwezigen waren ermee bezig. Brexit! Wat gaat de op handen zijnde Brexit betekenen voor de regels op het gebied van in- en uitvoerrechten, belastingen, cosumentenrecht enzovoorts? Over het algemeen was de tendens ten aanzien van Brexit negatief. Meer dan 80 procent van de professionals die ik erover heb horen praten, zowel die uit de UK als die uit de rest van de wereld, verwacht dat er problemen zullen ontstaan en dat Brexit de handel zal schaden. 

 

 

 

ESPRESSAMENTE ILLY COFFEEBAR IN HET HOTEL
ESPRESSAMENTE ILLY COFFEEBAR IN HET HOTEL

AWKWARDNESS

In de espressobar werd ik aangesproken door een aardige Brit. 'Raymond Christi' vroeg me wat voor soort congres er plaatsvond. Waarom ik aanwezig was moest 'ie ook weten. Ik vertelde over mijn aanwezigheid in de hoedanigheid van journalist. Hij vroeg door. Over Brexit. Daarop gaf Raymond aan dat hij 'om de hoek van het hotel werkte' en dat ik hem misschien eens kon interviewen over Brexit. Want hij was er juist erg vóór... Ik dacht dat ik versierd werd en hield de boot af. Tot hij zijn Facebook-page liet zien. Raymond Christi (wat ik had verstaan) bleek Rehman Chisti. 'Member of Parliament' en rechtstreeks adviseur van Theresa May. En zijn interesse ging 200% uit naar mijnn werk, niet naar mijn persoon. Ok awkward! Maar zijn gegevens zijn in de pocket :) 


0 commentaren

Webhelden Workshop: Instagram voor webshops

10 DO'S & DONT'S VOOR INSTA SUCCES

WIE

Dorien Claes, eigenaresse van Luxedy.com

 

BUSINESS

Luxe maar betaalbare accessoires & sieraden. 

 

FOLLOWING OP INSTAGRAM

28.400 followers. 

 

INSTA SALES 

"Zowat 30% van de verkopen vloeien voort uit onze activiteiten op Instagram." 

 

STOMSTE DAT JE KUNT DOEN

"Volgers & likes kopen."

 

BESTE MOVE

"Klantprofielen maken van mijn followers."


"Mijn volgers en ik hebben dezelfde smaak."

 

Als voormalig privé detective (!) weet Dorien Claes van online sieradenwalhalla Luxedy als geen ander wie haar klanten zijn en wat zij willen. Dat houdt ze namelijk dagelijks in de smiezen.

 

Aan de hand van jouw  Instagram profiel, foto's die je liket en hashtags die je gebruikt, kan Dorien zien welke sales tactieken zij moet hanteren om iets aan je te verkopen op Luxedy.com.

 

"Het blijft een schatting hè, maar het is niet voor niets dat de dames die de allereerste Luxedy-aankopen ooit deden, precies die dames waren met wie ik met mijn privé account al een soort band had opgebouwd. Ik drukte op 'vind-ik-leuk' bij al hun foto's die mij oprecht aanspraken qua stijl en inhoud. Zij volgden mij terug en toen ik mijn Luxedy account lanceerde, volgden zij dat account direct. Waarom? Omdat we dezelfde smaak blijken te hebben. Daardoor zijn de followers en de likes op @luxedy 100% relevant. En dat is een regelrechte sales driver."

 

Big sister is watching you dus? "Haha, ik ben geen spion. Daarvoor ben ik veel te druk met al die andere dingen die erbij komen kijken als je een webwinkel runt. Maar als afgestudeerd criminoloog weet ik wel zeker dat allerlei menselijke gedragingen in een bepaald voorspelbaar verwachtingspatroon te plaatsen zijn. En dat komt mij prima uit in de online marketing." Tja. Dorien heeft wel bijna 30.000 actieve followers verzameld. En dat pakt goed uit voor het aantal verkopen. Ook (succesvoller) aan de slag met Instagram voor je webshop? Volg Doriens tips op!  

DE 10 INSTA GEBODEN

5 X Insta Succes volgens Dorien

 

1. "Ga in interactie met jouw volgers. Wees hierbij zo authentiek mogelijk en bouw relaties. Denk dus zeker ook op lange termijn!"

2. "Consistent blijven. Zowel op vlak van het soort content als het aantal keren dat je een post plaatst per dag."

3. "Make an impression. Jouw feed is even belangrijk als de individuele foto’s. Na 1 à 2 keer scrollen moet duidelijk zijn wat je doet."

4. "Doe beroep op influencers en werk hierbij duidelijke afspraken en verwachtingen uit."

5. "Plaats bij elke post een duidelijke call to action in de caption. En link uiteraard door naar jouw business."

 

5 X Insta Fails volgens de Luxedy eigenaresse

 

1. "Volgers / likes kopen en auto-commenters gebruiken is geen slimme investering omdat het geen relevante contacten oplevert."

2. "Niet reageren op comments, dit is een echte engagement killer. Krijg je een complimentje? Even bedanken is een kleine moeite."

3. "Instagram Stories negeren, laat ook iets zien van het dagelijks leven achter de schermen, het zorgt soms voor leuke conversaties."

4. "Foto’s in slechte kwaliteit posten of irrelevante content enkel met als doel om engagement uit te lokken. Je volgers zijn niet gek."

5. "Geen aandacht voor het meten van je resultaten. Kijk eens naar goede tools als bv. websta.me en iconosquare.com."

Dorien in Webhelden

Dorien is 32 jaar en sinds 2014 actief met Luxedy. Ze gaf eerder een interview voor het boek Webhelden. Wil je meer tips van Dorien lezen? Klik dan hier en ontvang morgen nog jouw exemplaar van Webhelden!

Family Business

Leuk weetje: Doriens zus Sophie Claes heeft ook een succesvolle webshop: De Gele Flamingo. Daar shop je van alles voor je kindje én voor jezelf. Kijk hier.

Droom

"De grote droom voor mijn webshop? Het was een droom om ermee te beginnen. Inmiddels doe ik niet meer aan dromen, ik maak plannen." 


0 commentaren

WEBHELD: Michael Kliger, President mytheresa.com

"Don't make plans. Just do."

Mr. Michael Kliger

"I'm 49. I live in Munich." 

 

mytheresa.com

"I have the honorable task of being President at this beautiful, fast growing eCommerce company in luxury fashion." 

 

What's up today?

"I'm here for a press day that was organized by my team. Tonight I travel to Germany."


Nice to meet you, Mr. Kliger

Michael Kliger is slightly jetlagged as he greets me in Bedford Stuyvesant, an American coffeebar on the east side of Amsterdam. The German born mytheresa CEO has a long day ahead of him. We've got exactly ninety minutes before Mr. Kliger is off to Bar Botanique, another fashionable café in the Dutch capital. Sipping from his cappuccino, he shares his afternoon schedule. "It's fashion magazines and vloggers day. My team at mytheresa.com arranged this press day in Amsterdam so that we can share our story with our Dutch clientele and following." The Benelux market is important to the luxury fashion e-tailer, that is what I'm about to learn from Michael. I can't wait to find out more about this 'Webheld' (web hero) and his views on selling designer products online across the globe.

They did not hire me for my fashion expertise

"I joined mytheresa in March 2015, so I'm only in my second year right now. What I absolutely love about this company is that it's relatively small compared to what I've been used to for a long time. We are with 400 co-workers and I can easily get to know all of them personally. Because our lines of communication are completely open, I can go and discuss something with an intern in the morning and speak with the advisory board in the afternoon. And any co worker who wants to approach me with their ideas is more than welcome to do so as well. It's amazing that with only 400 people, we are able to create for and reach thousands of fashion savvy women all over the world." 

 

Funny you should say that. I've Googled you and found out lots about you and eBay and you working for the likes of Accenture and McKinsey, but nothing about Michael Kliger and fashion before March 2015. Why mytheresa.com? Why did they appoint you their President? "Well haha! I suppose it was not my fashion expertise that got me hired in this position. I was hired by mytheresa's parent company Neiman Marcus Group, one of the oldest and largest luxury goods retailers in the world. And I think they hired me for my background in both strategy and technology. I'm skilled at making technology actually work. And I have a lot of experience in driving and managing fast growth. That is what mytheresa requires, a strong and smart technological operation on one end and an unparalleled growth strategy at the other end to continuously become bigger and better at what we do: providing the best selection and service in luxury fashion. I'm well qualified I guess for the tech part and the management part. And I work closely together with the people who really know fashion, like our head buyers. As far as I can tell, everyone is pleased with this cooperation. Speaking for myself: opportunity is why I joined. mytheresa is full of opportunity. It's not a start up, they've been successful since 2006 and there is still a great deal of growth potential. Being backed by one of the best luxury retailers on the planet, we're in a great position. I'd be happy to drive growth for another five to ten years."

 

Really, five to ten years? What would you like to do after that? "I have no idea. See, I don't make plans like that. Planning years ahead is useless, because you just can't know what life will be like for you by then. I am always 'happy to stay, ready to go'. I very much enjoy working with the mytheresa.com team because there is such a pleasant and effective balance. A large part of my colleagues are women who are passionately into all that is fashion. The other part are men working on the tech side and operations side of our global eCommerce operation. That balance is rare in retail and e-tail. Mostly you see way too much focus on tech and too little on fashion or the other way around. It's very exciting to be in this unique position where we 'just' have to maintain this perfect balance whilst growing internationally."

 

I find it hard to believe that a company's CEO who was hired for strategy, does not plan ahead? Is that truly something that you would advise my readers who are dreaming of making it in eCommerce? "Yes it is. I would advise them to steer clear of focussing too much on two things and one of them is making detailed plans for the medium future. Of course you need to have clear objectives for your company, you need to set long-term goals. But then focus mostly on the next say six months and create actions to obtain your goals within those six months. Do not try to set goals that you want to have reached by 2 to 3 years, you have to grow much faster than that and also be much more flexible and agile than that. Or you won't make it. If you look at technology alone, one must simply admit that you do not know and therefore you cannot plan. You have no idea what the next development in eCommerce technology will be. Today it's smartphones, apps and social commerce via social media. Tomorrow it will be something else. If you want to be successful today, you make sure that you do great on the smartphones and that you have an outstanding shopping app, today. And at the same time you are ready to move to the next big thing, tomorrow. The right time to grow is never tomorrow, it's now. Only now is what matters." 

"Insist on fast growth. Be agile and flexible."

Michael is the tall guy posing casually next to Victoria Beckham (!) at the launch of the mytheresa X Victoria Beckham capsule collection. 

You said you advise eCommerce professionals to steer clear of two things, what is the second thing? "Focussing too much on trends and letting them distract you from what should be your everyday focus: what your customer wants right now. When you talk to certain consultants, or when you attend retailing or eCommerce events, it is very likely that a lot of the conversations will be about trends. Like today, it's all about multichannel. When your mind is being filled with information about 'the next big thing', question yourself: is this trend honestly a big improvement for your customer? If so, is it in any way feasible? If the answer is not very clearly positive, let it go. While I'm for sure an advocate of multichannel, I believe it can help many retailers in growing faster, it's not something we would focus on at mytheresa.com. At least not right now. We started out as a bricks and mortar business with the Theresa store in Munich, but ever since then almost a hundred percent of all growth was achieved online. As we want to reach and sell to thousands of women all over the world, online channels like our website and shopping app combined with the best service and delivery options will remain to be our best bet."

On the left: mytheresa's desktop website. On the right: two screens from the mytheresa shopping app.

Despite not being able to predict the future, what do you believe could be the biggest success for your company in the years to come? "I have this dream of us creating the number one, most coveted fashion shopping app in the world. An app that every female who loves fashion will want to use for shopping and inspiration. 

 

What was the last thing you bought online? "A sweater for myself. And yesterday I shopped some Christmas gifts, spent 400 euro's on books. They should arrive in Munich tomorrow. I'm looking forward to that. I must say that over all, my online shopping experiences keep getting better. In the past six months I haven't been disappointed anywhere."

 

What can you share with my readers about mytheresa's plans for 2017? "Without going into details, I can share with you that we will be launching more very interesting and unique collaborations with designers. Also I can say that we see ourselves moving more and more to smartphone commerce. Further more we will continue our international expansion. With native payment, customer service in more native languages and local social media."

 

You're in Holland today, does that mean mytheresa wants to put effort into reaching Dutch fashionista's? "Of course we want that, the Dutch market and basically the entire Benelux market is important to us. The size of the Benelux market may be smaller than other markets, but almost everyone here speaks English. Because of that and the fact that Benelux online shoppers are not afraid of cross border online shopping makes it very interesting to us."  

 

Actress Keira Knightley attended mytheresa's intimate dinner in Venice, in honour of the Erdem capsule collection.

About mytheresa.com

mytheresa.com is a leading online retailer in women's luxury fashion. At mytheresa you can shop a carefully selected collection of designer items from over 180 internationally known fashion designers. mytheresa.com ships to more than 120 countries and your coveted fashion wants and needs will be delivered where ever you like, within 72 hours. 

 

LEZING LOTTO ARENA ANTWERPEN - KMO CONNECTDAYS 2016

IN 10 STAPPEN VAN KMO NAAR CCO

WANNEER?

24 november 2016 

 

WAAR?

In de Lotto Arena! Op de foto het zwarte blokje rechts naast het blauwe Sportpaleis.

 

HOE LAAT?

Ik ben er vanaf 13.00 uur om met je te netwerken. Mijn presentatie start om 16.10 uur.

 

WAAROM MOET JE ERBIJ ZIJN?

Omdat ik je 5 geheimen over online shoppen in België verklap en 5 tips geef waarmee je webwinkel morgen nog succesvoller kan zijn.


Connected Commerce

Ook (beginnen met) online verkopen? Dat kan al met een simpele Instagram-account. Voor 2000 euro heb je een complete eigen shopping app. Via verschillende nieuwe online commercie kanalen en inspiratiekanalen kun je 24/7 met je (nieuwe) klanten in contact staan. Binnen je fysieke winkel én daarbuiten. Je hebt geen enkele reden meer om je te beperken tot traditioneel KMO gedachtegoed. Mis mijn lezing dus niet!  

Dure site? Niet nodig!

"Het eerste dat ik nodig zal hebben om te beginnen met (meer en beter) online verkopen, is een dure website." Neen, eerste prioriteit zijn een perfect operationeel plan, een slimme investeringsstrategie en het juiste netwerk. Mogelijk is de uitkomst inderdaad de directe behoefte aan een state of the art webshopping site, maar het kan evengoed een plek op Alibaba of Amazon in combinatie met een Instagram-winkel zijn... Ik vertel je graag wat bij jouw onderneming past

Over KMO Connectdays

KMO Connectdays is een congres dat ondernemers zoals jij en ik in staat stelt om met elkaar te netwerken in een fijne setting. De bezoekers uit Antwerpen en de brede omgeving daarvan kunnen op een soort beursplaza kennis maken met elkaar en met standhouders. Daarnaast kun je lezingen bijwonen. Je gaat naar huis met nieuwe contacten en een dosis kennis! 


0 commentaren