Webhelden Workshop: Instagram voor webshops

10 DO'S & DONT'S VOOR INSTA SUCCES

WIE

Dorien Claes, eigenaresse van Luxedy.com

 

BUSINESS

Luxe maar betaalbare accessoires & sieraden. 

 

FOLLOWING OP INSTAGRAM

28.400 followers. 

 

INSTA SALES 

"Zowat 30% van de verkopen vloeien voort uit onze activiteiten op Instagram." 

 

STOMSTE DAT JE KUNT DOEN

"Volgers & likes kopen."

 

BESTE MOVE

"Klantprofielen maken van mijn followers."


"Mijn volgers en ik hebben dezelfde smaak."

 

Als voormalig privé detective (!) weet Dorien Claes van online sieradenwalhalla Luxedy als geen ander wie haar klanten zijn en wat zij willen. Dat houdt ze namelijk dagelijks in de smiezen.

 

Aan de hand van jouw  Instagram profiel, foto's die je liket en hashtags die je gebruikt, kan Dorien zien welke sales tactieken zij moet hanteren om iets aan je te verkopen op Luxedy.com.

 

"Het blijft een schatting hè, maar het is niet voor niets dat de dames die de allereerste Luxedy-aankopen ooit deden, precies die dames waren met wie ik met mijn privé account al een soort band had opgebouwd. Ik drukte op 'vind-ik-leuk' bij al hun foto's die mij oprecht aanspraken qua stijl en inhoud. Zij volgden mij terug en toen ik mijn Luxedy account lanceerde, volgden zij dat account direct. Waarom? Omdat we dezelfde smaak blijken te hebben. Daardoor zijn de followers en de likes op @luxedy 100% relevant. En dat is een regelrechte sales driver."

 

Big sister is watching you dus? "Haha, ik ben geen spion. Daarvoor ben ik veel te druk met al die andere dingen die erbij komen kijken als je een webwinkel runt. Maar als afgestudeerd criminoloog weet ik wel zeker dat allerlei menselijke gedragingen in een bepaald voorspelbaar verwachtingspatroon te plaatsen zijn. En dat komt mij prima uit in de online marketing." Tja. Dorien heeft wel bijna 30.000 actieve followers verzameld. En dat pakt goed uit voor het aantal verkopen. Ook (succesvoller) aan de slag met Instagram voor je webshop? Volg Doriens tips op!  

DE 10 INSTA GEBODEN

5 X Insta Succes volgens Dorien

 

1. "Ga in interactie met jouw volgers. Wees hierbij zo authentiek mogelijk en bouw relaties. Denk dus zeker ook op lange termijn!"

2. "Consistent blijven. Zowel op vlak van het soort content als het aantal keren dat je een post plaatst per dag."

3. "Make an impression. Jouw feed is even belangrijk als de individuele foto’s. Na 1 à 2 keer scrollen moet duidelijk zijn wat je doet."

4. "Doe beroep op influencers en werk hierbij duidelijke afspraken en verwachtingen uit."

5. "Plaats bij elke post een duidelijke call to action in de caption. En link uiteraard door naar jouw business."

 

5 X Insta Fails volgens de Luxedy eigenaresse

 

1. "Volgers / likes kopen en auto-commenters gebruiken is geen slimme investering omdat het geen relevante contacten oplevert."

2. "Niet reageren op comments, dit is een echte engagement killer. Krijg je een complimentje? Even bedanken is een kleine moeite."

3. "Instagram Stories negeren, laat ook iets zien van het dagelijks leven achter de schermen, het zorgt soms voor leuke conversaties."

4. "Foto’s in slechte kwaliteit posten of irrelevante content enkel met als doel om engagement uit te lokken. Je volgers zijn niet gek."

5. "Geen aandacht voor het meten van je resultaten. Kijk eens naar goede tools als bv. websta.me en iconosquare.com."

Dorien in Webhelden

Dorien is 32 jaar en sinds 2014 actief met Luxedy. Ze gaf eerder een interview voor het boek Webhelden. Wil je meer tips van Dorien lezen? Klik dan hier en ontvang morgen nog jouw exemplaar van Webhelden!

Family Business

Leuk weetje: Doriens zus Sophie Claes heeft ook een succesvolle webshop: De Gele Flamingo. Daar shop je van alles voor je kindje én voor jezelf. Kijk hier.

Droom

"De grote droom voor mijn webshop? Het was een droom om ermee te beginnen. Inmiddels doe ik niet meer aan dromen, ik maak plannen." 


Reactie schrijven

Commentaren: 0